A bankkártya leolvasó működése – Minden, amit egy POS terminál működéséről tudni érdemes!
Az elektronikus fizetési lehetőség biztosításának legkényelmesebb módja az eladó és a vevő számára is a POS terminál. Milyen terminálok léteznek és hogyan néz ki a gyakorlatban a bankkártya leolvasók működése?
Mi az a POS terminál?
A POS egy rövidítés, ami az angol értékesítési pont (point of sale) kifejezésből származik. Eredetileg tehát azt a fizikai teret jelentette, ahol a fizetés történik. POS terminálon legtöbbször a bankkártya leolvasó készüléket értjük, ami lehetővé teszi a készpénz nélküli fizetést.
POS terminálok típusai
Fizikai adottságokat tekintve megkülönböztetünk az online kereskedelemben használatos virtuális (VPOS) és valós terminálokat. Utóbbiak két fő csoportja az asztali (Desktop POS) és a hordozható (Wireless POS) bankkártya leolvasó. Speciális igényeket elégítenek ki az önkiszolgáló automatákra szerelt (Kiosk POS) kártyaolvasók és a kis méretű, nyugtát csak e-mailben továbbítani képes, nyomtatásra nem alkalmas (mini POS) terminálok.
A kommunikáció módja szerinti csoportosítás lényege, hogy a POS terminál működésének helyén milyen módon kapcsolódik a készülék a tranzakciót bonyolító többi szereplőhöz (internet, mobilhálózat, telefon). A POS terminál működése nem függ attól, hogy milyen típusról beszélünk, mind ugyanazt a műveletet végzi, eltérő technikai háttérrel.
A hagyományos leolvasók szerepét egyre többször veszik át okostelefon alkalmazások (Soft POS), amikhez olykor fizikai kártyaolvasó (mPOS) is tartozhat. A POI terminálok a hagyományos banki tranzakciókon túl egyéb szolgáltatásokat is nyújtanak.
A POS terminál működése – mi történik a kártya és a leolvasó között?
Mi történik azalatt a néhány másodperc alatt, amikor a vásárló bankkártyájával érintéssel vagy annak terminálba helyezésével fizet? A bankkártya leolvasó működése közben először a kártyával lép kapcsolatba, felismerve annak típusát, kiépíti a kommunikációs csatornát.
Második lépésként a terminál a kártyától banki adatokat és információt kér arra nézve, hogy milyen hitelesítési eljárást folytasson. A különböző fizetési módoknál más és más eljárások futnak le, ezért fordulhat elő, hogy ugyanazt a bankkártyát érintéses fizetéssel nem, de a leolvasóba helyezve elfogadja a terminál. Ha szükséges a hitelesítés, az adatátvitel már titkosítva zajlik. A hitelesítés legtöbbször PIN-kóddal történik, ritka esetben az eladónak kell a vevő helyszínen adott aláírását összevetnie a bankkártya hátoldalán szereplővel.
Amennyiben a terminál a tranzakciót elfogadhatónak ítéli, kérést továbbít a kártyatársaság felé, majd az engedélyezi a pénzintézetnek a tranzakció lefolytatását. A legtöbb terminál a fenti folyamatot önállóan elvégzi akkor is, ha adott pillanatban a kártyaszolgáltató felé nincs kiépített kommunikációs kapcsolat – például nincs internet. Ebben az esetben a kapcsolat helyreállásakor küldi tovább a kérést.
Bankkártya leolvasó működése a napi gyakorlatban
A legtöbb POS terminál elfér egy kézben, rendelkezik egy kijelzővel és billentyűzettel. A kijelző visszajelzést és segítséget is ad a műveletek végrehajtása közben, míg a billentyűzettel irányíthatjuk a terminált. A készüléket a nap elején be kell kapcsolni és olykor be kell jelentkezni. Ha a POS terminál akkumulátorral működik érdemes ellenőrizni a töltöttségi szintet, szükség esetén hálózatra csatlakoztatni. Szintén ellenőrizzük, hogy kiépült-e a terminál kommunikációs kapcsolata, például csatlakozott-e az internetre. A nap végén összesítőt érdemes nyomtatni az aznapi forgalomról.
Egy vásárlás során előbb az eladó betáplálja a fizetendő összeget, majd a vásárló érintéssel vagy a bankkártya terminálba helyezésével fizet. Amennyiben szükséges, megadja a PIN-kódot. Ezt követően a készülék visszajelzést ad a tranzakció elfogadásáról vagy annak elutasításáról. Az elutasítás oka lehet a vevő oldaláról a kártya lejárta, fedezet hiánya, a kártya támogatottságának hiánya, PIN-kód helytelen megadása, a kártya korábbi letiltása vagy a kártya sérülése. Eladói oldalról a leggyakoribb hiba egy téves beütés lehet. Ezeket a tévedéseket egy ún. kasszaintegrált megoldással megszüntethetjük, amennyiben a kereskedő által üzemeltetett infrastruktúra ezt lehetővé teszi. Bármilyen kérdés merül fel a POS terminál működése kapcsán, a Novopayment éjjel-nappal hívható ügyfélszolgálatán választ adnak rá.
Kinek van szüksége rá?
2021. január 1-je óta az online pénztárgépet használó szolgáltatók kötelesek elektronikus fizetési lehetőséget biztosítani. A bankkártyás fizetés elterjedése, népszerűségének növekedése ma már minden szolgáltatás közvetlen értékesítésénél megköveteli a kártyás fizetés lehetőségét. A POS terminálok Szép és Egészségpénztári kártyákat is kezelnek, ezzel is bővítve a lehetséges vásárlókört.
POS terminál kiválasztása
Figyeljünk oda, hogy lehetőleg ne vásároljuk meg a POS terminált a szolgáltatótól! A garanciális ügyintézés bonyodalmas, időigényes, valamint szolgáltató váltás esetén a megvásárolt készülék fölöslegessé válik! A szolgáltatók nem helyezik üzembe azokat a terminálokat, melyeket nem maguk bocsátanak rendelkezésre!
A legfontosabb, hogy ismerjük saját igényeinket: futár fogja használni esetleg pincér vagy a pénztárnál lesz fixen? Könnyed legyen vagy strapabíró? Olyan szolgáltatót válasszunk, ahol széles a modellválaszték és a szerződés feltételei is megfelelnek elvárásainknak. A Novopayment nem csak a beüzemelést tekintve nagyon gyors, de a kártyatranzakciók 1 napon belül jóváíródnak számlánkon. A terminálok bankfüggetlenek és nincs hűségidő, az ügyfélszolgálat éjjel-nappal elérhető és teljes karbantartást biztosít a rendelkezésre bocsátott készülékre!
Ha a megbízható készülék mellett a profi háttér is számít, a Novopayment kitűnő választás.